De laatste dag op het Zuidereiland.... - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van hetpadvanteunenilse - WaarBenJij.nu De laatste dag op het Zuidereiland.... - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van hetpadvanteunenilse - WaarBenJij.nu

De laatste dag op het Zuidereiland....

17 November 2014 | Nieuw Zeeland, Picton

Ondertussen alweer 4,5week op reis en het Zuidereiland helemaal gezien! Ja en dat nog wel liftend! We hebben zelfs het onderste puntje van NZ gezien, het Stewart Island!
Vervolgens richting Milford Sound gegaan. Blijkbaar een van de mooiste plekjes van NZ. Het regent daar zo n 5meter per jaar, dus idd ook toen wij er waren! Daardoor hebben we hier niet veel van kunnen zien..

Na Milford Sound zijn we richting de gletsjers gegaan in Fox Glacier en Franz Josef! Tegenwoordig is het verboden om de gletsjer op te gaan. Dit schijnt gevaarlijk te zijn ivm vallende ijsblokken. De enige optie was via een heli op de gletsjer te landen. Dat betekende vele dollars neerleggen.. Dat waren wij niet van plan, dus zijn we door regen en wind het duistere gletsjer pad zelf op gegaan, waardoor we de gletsjers alsnog van dichtbij hebben gezien! NZ is de enige plek waar de gletsjer overgaat in bos, wat het extra bijzonder maakt!

Na de gletsjers was Greymouth aan de beurt! Daar waren we uitgenodigd bij mensen thuis. De man des huizen was namelijk een hollander en via het nichtje van Teun waren we hier terecht gekomen! Daar zijn we goed verwend en hebben we onze tekorten weer goed aangevuld. Een van de kinderen wilde zijn geld verdienen door het vinden van goud. Dit leek ons een gelezen kans om rijk te worden, dus zijn we mee op pad gegaan met hem. Ja ja het leverde enkele gouden snippertjes op! Helaas net niet genoeg om onze reis te financieren;) het was erg leuk eens kennis te maken met dit 'beroep'!

Na al het gelift, dachten we, we doen eens gek en pakken de bus naar Nelson. Het stadje dat de meeste zonuren heeft van NZ! Tevens een perfecte locatie om ons half jaartje samen te vieren, op het strand, met een cocktailtje!
In Nelson hoorde we over de zogenoemde, mooiste wandelroute van NZ! Vernoemd naar de Hollandse ontdekker van NZ. Dit leek ons wel een leuke uitdaging. Zo startte wij, zoals altijd, zeer goed voorbereid, aan de 4 dagen durende Abel Tasman track van 52km, berg op, berg af! Eenmaal aangekomen in onze eerste hut kwamen we erachter dat deze hut nogal primitief was. Dusss geen pannen, verwarming, stroom, dekens kussens of andere basisvoorzieningen. Dat betekende slapen onder een handdoek bij de openhaard of ergens een deken zien te scoren. Gelukkig had ranger Henk nog een slaapzak over (waar half NZ onder geslapen had)!
Bij de Abel Tasman track dien je rekening te houden met eb en vloed ivm het vervolgen van de route. We hadden de track een klein beetje onderschat, soms een flinke helling of daling die de blaren op onze voeten liet verschijnen. Meteen hebben we kennis gemaakt met de sandfly's (zandviegen). Kleine gemene vliegjes die niet steken maar bijten # aangenaam.
De tweede dag was onze ranger niet zo behulpzaam. Dit betekende dat we de nacht door moesten brengen met twee aan elkaar getapete handdoeken en een plastic matrasje voor de openhaard. Gelukkig liet ons Brabantse doorzettingsvermogen ons niet in de steek en hebben we de tocht tot het einde volbracht!
De Abel Tasman track heeft leerzame momenten en herinneringen achtergelaten. Soms leek het zelfs alsof je door een schilderij heen wandelde, zo mooi! Al liftend terug gekomen in motueka en genoten van luxe hebben we een dag later onze tocht vervolgt naar picton. Picton is een plaatsje in het noorden van het eiland waar we de Ferry (veerboot) nemen die ons naar het Noordereiland brengt.

In deze vier weken reizen op het Zuidereiland hebben we heel veel leuke/mooie dingen gezien en meegemaakt, zeker een aanrader voor de natuurliefhebber onder ons! Vol verwachting gaan we het Noordereiland tegemoet. Na vele leuke dingen gehoord en gezien te hebben van anderen zijn we erg benieuwd. We zijn ervan overtuigt dat het weer een gaaf avontuur zal gaan worden!

Ten slotte, allemaal bedankt voor de leuke reacties op ons vorige verhaaltje :D

• 17 November 2014 - 12:33

Gerda:

Hallo Teun en Ilse,
    Wat een avontuur beleven jullie. Leuk om de verhalen te lezen. Geniet er van.
    Groetjes uit Beugen van sjaak en gerda

• 17 November 2014 - 13:27

Mia:

Hoi Ilse en Teun,

Jullie zijn echt ''natuur''talenten!! maar wat fijn dat het allemaal goed gaat.Op naar het volgende avontuur!
    Wij bereiden ons voor op het Sint en Piet gebeuren.
    Tot schrijfs.

Grtjs Mia.

• 17 November 2014 - 14:34

Ingeborg En Huib:

Whaah Teun en Ilse! Klinkt goed! en goed om te lezen dat jullie je daar vermaken! Tof hoor!

Geniet van elkaar en het prachtige land en ik wacht weer op een nieuw verhaaltje..

oohh en .... GEFELICITEERD 1/2 jaartje samen! Wie weet waar jullie het 1jarig jubileum vieren! :)

Liefs Ing

• 17 November 2014 - 16:33

Milou:

Wauw Teun & Ilse! Super leuk verhaaltje!
    Fijn dat jullie het naar de zin hebben en lekker avontuurlijk bezig zijn!
    Het lijkt me super daar.

Heel veel plezier en ik wacht weer op een nieuw verhaal

• 17 November 2014 - 20:10

Stef Grietje:

Mooie avonturen!
    Ben benieuwd na de volgende 4 weken
    enjoy

• 17 November 2014 - 20:52

Hilke:

Hoi zusje en schone broer,
    Weer een leuk verhaaltje! Wat een onvergetelijke ervaringen doen jullie op, geniet ervan! Tot snel via Skype!
    Dikke kus. ..

• 27 November 2014 - 09:20

Yvonne En Maria:

hoi Ilse en Teun,

zo te lezen hebben jullie het prima naar de zin en halen alles uit jullie reis. Dat is mooi om te lezen. Jullie verhaal geeft met het gevoel dat ik weer midden in mijn reis naar Nieuw Zeeland zit. Heerlijk en heimwee!
    Veel plezier op het mooie Noordereiland!

liefs..

• 28 November 2014 - 08:46

Hein En Christel:

Ha Teun en Ilse,

Jeetje, wat een belevenis. Jullie vermaken je wel, zo te lezen uit jullie verhalen. En het gaat nog wel een tijdje door. Veel plezier.

Groeten

• 04 December 2014 - 08:12

Lisanne:

Hoi,

Met smacht wachten we weer op een nieuw verhaal :D
    Hoe was het raften gisteren?

Kus

Wanroij

• 07 December 2014 - 10:26

Wim Anny:

Hoi Ilse en Teun,

Erg leuk wat jullie allemaal doen.Wij willen ook nog een keer naar NZ maar dan zal het wel een rondreis worden. Geniet ervan en tot het volgende verhaal.

Lieve groetjes

Wim Anny.